LA QUALITE N'A PAS DE SEXE (Eva Hesse)

Fille ou garon ! Les deux ˆ la fois ! Ni lĠun, ni lĠautre ! ĉtre des deux ! ĉtre entre les deux ! Perturber les genres, en changer les rgles, transcender les catŽgories en les enchevtrant, dŽranger les repres, jongler dĠun territoire ˆ lĠautre, lĠÏuvre de Brigitte Zieger sĠannonce, depuis les annŽes 90, comme perturbateur du clichŽ entendu dĠune acception fŽminine ou masculine de lĠart.

Issue de la gŽnŽration des annŽes soixante-dix dont les revendications des mouvements fŽministes ont largement contribuŽ ˆ lĠassertion de la femme artiste au sein dĠun monde dominŽ massivement par le mythe de lĠartiste visionnaire et machiste, Brigitte Zieger sĠinscrit, en partie, au sein de cette historicitŽ. CĠest en effet au travers dĠune critique morale, sociale, et politique que la figure de la femme artiste sĠest constituŽe en alimentant dĠautres discours et modes de reprŽsentation ; lĠinvention par les artistes femmes dĠautres gestes, rituels, et postures, reposant notamment sur lĠaffirmation de la subjectivitŽ, sur la redŽfinition dĠune esthŽtique, sur la dŽnonciation tant du corps/objet marchandise que du refus dĠun gŽnie crŽateur masculin, a bousculŽ lĠensemble des conventions artistiques modernistes.

Brigitte Zieger Ïuvre effectivement aux frontires des stŽrŽotypes de reprŽsentation du fŽminin et du masculin, tissant ainsi un univers o ces archŽtypes sont mis ˆ lĠŽpreuve par des procŽdures de dŽplacements, de transferts, de mŽtamorphoses, accordŽes ˆ lĠutilisation prŽcise de matŽriaux et de mŽdiums ; vidŽo et installation, dessin et animation, espace et sculpture ou encore performance, ces pratiques sont gŽnŽralement combinŽes, croisŽes, ce qui a manifestement densifiŽ, enrichi et ramifiŽ lĠensemble des propositions de lĠartiste depuis quinze ans. Cette imbrication subtile des genres conduit le spectateur ˆ Žprouver une attente, un dŽlai, car la forme et le rŽcit se trouvent peu ˆ peu mis en pŽril et sujets ˆ une impŽrieuse interprŽtation. Si en effet les distinctions de genre sont toujours tangibles dans lĠinconscient collectif et dans la rŽalitŽ sociale, puisque les filles continuent bien ˆ jouer ˆ la poupŽe et les garons ˆ la voiture, ces clivages contribuent largement ˆ lĠŽlaboration dĠun imaginaire stŽrŽotypŽ auquel lĠartiste a dŽcidŽ de se confronter en nous plaant dans l'attente de la chute, du retournement, du renversement, sans que nous le sachions.

Partant dĠun modle en kit dĠune Mercedes, Brigitte Zieger a agrandi ˆ la taille rŽelle les 130 pices qui la composent. Tout en carton dĠemballage, la voiture dŽsossŽe sĠŽtend mŽthodiquement au sol, prte ˆ tre remontŽe, ˆ reprendre vie.  Ç Les hommes nĠont pas fini dĠaimer les voitures È, et ils ont, semble-t-il, toujours plaisir ˆ bichonner leurs armes, comme ils dorlotent et c‰linent le corps de leur femme. Playtime : nous voici les tŽmoins dĠune scne mythique du cinŽma populaire, lorsque le tueur prŽpare son matŽriel de mort pour commettre son horrible forfait ; suspensÉ ici, la mitraillette a perdu sa dimension premire, elle est dŽmesurŽe et fabriquŽe dans des cartons dĠemballage venus des quatre coins de la plante. Devenue un produit gŽnŽrique, elle est dŽrisoire, une copie factice et anti-fonctionnelle dĠun objet hautement violent et masculin, qui lˆ sĠapparente ˆ un jouet ˆ manipuler et peu vraisemblable.
La violence est lˆ, latente, prte ˆ Žclore. Elle sĠimmisce, se glisse et se manifeste, le plus souvent, au travers dĠune rupture soit sous la forme dĠun retournement du dispositif de rŽcit soit dans la perception sensible et physique de lĠÏuvre. EtrangetŽ, surprise, stupŽfaction de lĠinattendu : Hits and Misses 1, un personnage vu de dos, peut-tre sĠagit-il de lĠartiste, chute en traversant la totalitŽ dĠun plancher : fracas, effondrement du corps, rŽpŽtition dĠune marche fatale dans un univers blanc ; ou encore, ˆ la manire dĠune performance, dans une autre version de Hits and Misses o ce mme personnage est enclin ˆ une lutte totalement dŽsespŽrŽe pour retenir une cloison qui sĠabat sur lui. Cette performance filmŽe dĠun combat vain nĠest pas sans lien avec la vidŽoprojection Mondwest. Immobile face ˆ la camŽra, cet immense portrait, au caractre androgyne, est pris dans une atmosphre aux lumires colorŽes : ˆ chacune de ses lentes respirations sort de son vtement une Žpaisse fumŽe qui lĠenvahit. Dans cet univers factice, un peu surnaturel, le personnage tel un robot est impassible, ne manifestant aucune Žmotion alors quĠil semble se consumer et tendre ˆ sa disparition. Ici, le corps est directement mis ˆ lĠŽpreuve ; quĠil soit en mouvement ou au contraire statique, le sujet est prisonnier dĠun univers qui lui Žchappe.

Shooting Wallpaper est une projection, ˆ la dimension dĠun mur, dĠune tapisserie aux motifs trs reconnaissables dĠune toile de Jouy. Au dŽpart rien ne bouge, puis de faon alŽatoire on discerne une figure fŽminine qui peu ˆ peu sĠanime et sĠextrait de son environnement bucolique pour se diriger, dĠun pas nonchalant, vers nous ; vtue dĠune robe longue, comme dans les peintures pittoresques du XVIIIme sicle, sa marche lŽgrement dŽhanchŽe, lente et assurŽe, sĠapparente tant ˆ celle menaante d'un cowboy quĠˆ celle Žrotique dĠune sŽductrice. CĠest ainsi que la silhouette braque son arme dans notre direction, nous tire dessus, puis se retourne et reprend tranquillement sa place dans le dŽcorum. Ne sachant pas dĠo elle surgira, nous sommes ˆ lĠaffžt, pris dans cette danse un peu macabre et absurde o les multiples dŽtonations nous transportent dans les divers genres cinŽmatographiques que sont le film de guerre, le western, ou le thriller. Dans cet univers douillet et Ç cocotte È, le spectateur est face ˆ une savoureuse et intrŽpide violence qui sĠest introduite lˆ o on ne lĠattendait pas.
Brigitte Zieger Žchafaude des basculements, des renversements dĠun univers ˆ un autre, en insufflant des anomalies, des chutes inattendues et incongrues  nous poussant ˆ interroger nos reprŽsentations. Car l'entrelacement du merveilleux et du grinant, de lĠinattendu et du danger, de la fantaisie et de lĠironie, du factice et du spectaculaire, du vrai et du faux, du masculin et du fŽminin, de la violence et de la douceur, provoquŽ par de successifs dŽplacements, suscite des prises de conscience sur nos comportements et notre environnement quotidien. C'est ainsi qu'en sĠappropriant, par exemple, des images issues tant de la presse internationale que de source Internet,  l'artiste enclenche un processus de rŽflexion fondŽ sur la rŽalitŽ sensible de notre relation au monde qui place la reprŽsentation comme un espace de reconnaissance et de connaissance de ce dernier.

Ë partir de reproductions montrant la trajectoire ascensionnelle puis descendante de fusŽes qui dessinent des jets blancs concentrŽs et fuselŽs dans le ciel, lĠartiste rŽalise dĠimmenses dessins en utilisant uniquement du fard ˆ paupire aux valeurs de gris irisŽes ; le maquillage devenu matŽriau graphique conjuguant les vertus de la lumire, du scintillement et de la matire, apporte une texture, une densitŽ, un veloutŽ, un modelŽ, une dynamique ˆ cette sŽrie intitulŽe Up and Down.  Entre le camouflage pour masquer une rŽalitŽ d'un possible danger et la reconnaissance dĠune beautŽ spectaculaire, presque magique, ces dessins dŽplacent notre reprŽsentation et dŽcalent notre perception.
Proche de lĠÏuvre de Martha Rosler, qui par sa Ç politique de collage È associe des ŽlŽments a priori incompatibles pour mettre ˆ nu la monstruositŽ de notre environnement, Brigitte Zieger, quant ˆ elle, met en douce tension des rencontres hŽtŽrognes et paradoxales qui nous conduisent dŽlicatement ˆ nous interroger sur la brutalitŽ de notre monde : forme de rŽsistance et peut-tre pressentiment quĠun autre monde est sur le point dĠtre dŽvoilŽ.

EXCELLENCE HAS NO SEX (Eva Hesse)

Girl or boy ? Both at the same time! Neither one nor the other!  Both together! Between the two! Perturbing genres, changing the rules, transcending categories while entwining them, upsetting reference points, juggling from one terrain to another: Brigitte Zieger's work has, since the 90's, been perturbing the given clichŽ of the feminine or masculine in art.

To a certain extent one can say that Brigitte Zieger, who comes from the 70's generation of feminist movements which greatly contributed to the assertion of the woman artist within an art world that was massively dominated by the myth of the visionary and macho artist, to a certain extent, also tackles the same set of preoccupations.  Indeed it has been through moral, social and political criticism that the woman artist has invented other gestures, rituals and postures, relying in particular on the affirmation of subjectivity, the redefinition of an aesthetic, denunciation of body / object as merchandise and refusal of the masculine creator genius, and in so doing upturned every modernist artistic convention.

Brigitte Zieger works at the very frontiers of the stereotypical representation of the feminine and masculine, weaving a universe in which archetypes are tested through various procedures and displacements, transfers, metamorphoses, and assigned to a precise use of materials and medium; video and installation, drawing and animation, space and sculpture, or performance.  Such practices are generally combined, and cross over, which has assuredly densified, enriched and led to the ramification of the artist's work over the last fifteen years.  Such subtle overlapping of the genres leads the viewer to experience a certain moment of expectancy, a delay, before the work, as the form and narrative become imperiled little by little and subjected to an imperious interpretation.  If indeed the distinctions of genre are always tangible within the collective unconscious and in social reality, as girls continue to play with dolls and boys with cars, then such divisions greatly contribute to the elaboration of the stereotyped imaginary world which the artist has chosen to confront, while we are to wait unwittingly for the fall, the twist, the inversion.

Starting off with a model kit of a Mercedes, Brigitte Zieger enlarged its 130 parts, keeping to scale. The car's entire skeleton, which has been taken apart, and is made out of packaging cardboard, is methodically spread out on the ground, ready to be reassembled, and brought to life.  "Men still love cars", and, it seems, still enjoy pampering their weapons, the way they cuddle and pet their women.  Playtime: here we are witnessing the mythical scene of popular cinema, when the killer is preparing the deadly instruments with which he's going to commit his horrific deed; suspense... in this instance the machine gun has completely shed its primary dimension, and is outsize, constructed out of cardboard boxes from around the world.  It has become a generic product, and is derisory, the contrived and non-functional imitation of an extremely violent and masculine object, resembling an unreal toy.   
The violence is there, latent, ready to hatch.  It slides in and interferes, mostly, through a break either in the form of a twist in the tale or in the sensitive and physical perception of the work.  Strangeness, surprise, astonishment at the unexpected: in Hits and Misses 1, a person seen from behind, maybe the artist herself, falls through an entire floor: a crash, the body collapses, repetition of the fatal steps taken in a white universe, or again, like a performance, where in another version of Hits and Misses the same person is seen desperately battling to hold up a wall falling down upon her.  This filmed performance of a vain struggle can be compared to the video-projection Mondwest.  Immobile before the camera, this immense portrait of an androgynous character is taken in an atmosphere of coloured light: at every slow breath thick smoke comes out of it's clothes, invading it in smoke.  In this artificial universe, somewhat supernatural, the robot-like person is impassive, revealing no emotion despite the fact that he or she seems to be being consumed by smoke and may well disappear.  Here, the body is being directly put to the test; whether in movement or completely static, the subject is the prisoner of a universe from which he or she cannot escape.

Shooting Wallpaper is a projection the size of a wall of a tapestry.  The patterns are easily recognizable as Jouy fabric.  At the beginning, nothing moves, and then randomly one makes out a feminine figure which comes to life little by little and, stepping out of her bucolic environment, comes up towards us nonchalantly; wearing a long dress, as in the picturesque paintings of the XVIII century, she slightly sways her hips, slowly and with assurance, reminding one of the threatening manner of a cowboy as well as the erotic style of a seductress.  In the same way she holds up and points a gun in our direction, shoots at us, then turns around and calmly goes back to her position in the decor.  As we cannot know from where she is next going to spring, we are on our guard, held in this rather macabre and absurd dance in which the multiple detonations transport us to diverse cinematographic genres: war films, westerns, or thrillers.  In this cozy and "girly" universe, the viewer is before a delectable and intrepid violence which has managed to slip in there where one would least expect it. 
Brigitte Zieger spans the alternating, upturned forms of one universe and another, instilling anomalies, unexpected and incongruous falls in her wake, and forcing us to question representation as we know it.  The intertwining of the marvelous with the unsettling, the unexpected with danger, of fantasy with irony, and fictitious with the spectacular, of the real with the false, masculine with feminine, violence with gentleness, provoked by successive shifts, evokes an awareness of our behaviour and our daily environment.  By appropriating, for example, images from the international press as well as the Internet, the artist sets in motion a process of reflection founded on sensitivity to the reality of our relationship with the world, where representation is seen as a space for recognition and the knowledge of it.

The artist has produced a series of immense drawings based on reproductions showing the ascension and descent of rocket trajectories leaving concentrated spindly white jets in the air, using iridescent grey eyeshadow; the makeup has become the graphic substance which combines the virtues of light, the sparkling of the matter, bringing a certain texture, density, velvety softness, a relief, and dynamism to this series entitled Up and Down.  Between the camouflage masking the reality of a possible danger and recognition of an almost magical, spectacular beauty, these drawings displace our representation and upset our perception.
Close to the work of Martha Rosler, who through her "politics of collage", associated elements which were a priori incompatible, denouncing the monstrosity of our environment, Brigitte Zieger softly switches on the tension of heterogeneous and paradoxical encounters which gently encourage us to question the brutality of our world: a form of resistance and perhaps premonition that another world is about to be unveiled.

(english translation by Carmela Uranga)

o
Attention Ïuvres piŽgŽes
Baited Artworks
(press version)
Philippe Fernandez
o
o
Attention Ïuvres piŽgŽes
Baited Artworks
(catalogue version)
Philippe Fernandez
o
o
Sculpture des images
Sculpture of images
Dominique Pa•ni
o
o
La qualitŽ n'a pas de sexe
Excellence has no sex

Estelle Pags
o
o
The Shadow
Gilles A. Tiberghien
o
o
Vita activa
Florence Derieux
o
o
Eye-Dust
Philippe Fernandez
o
o

Femme dangereuse
Dangerous Woman

BŽnŽdicte Ramade

o
o
Pieces of Possible History
Julie Crenn
 
o
o
o
o
o
o